Friday, June 24, 2011

Mati

aku - hati yang hidup ialah hati yang sentiasa mengingati mati...



kanda - dia mula dah tazkirah dia.....



aku- sape lagi nak tazkirahkan abang......



kanda - betullah tu....


Huhuhu...maka setiap malam sessi pillow talk kami menjadi sangat harmoni, sambil aku membacakan apa-apa yang sedang aku baca, perlahan-lahan ke telinga kanda....matanya pejam, tapi bila aku tanya dengar tak...adalah suara menyahut...dengar...(tak tido lagilah tu)



Sebenarnya, aku pun hairan sebab kebelakangan ni aku banyak benar cakap pasal mati dan alam selepas mati...



Sampaikan aku kata tahun depan, aku tak nak renew tenancy agreement apartment , sebab aku nak renovate rumah tu dan duduk, even weekend pun tak pe. Boleh juga dijadikan rumah percutian atau rumah belajar aku dan ciktiny kelak. Ewah!!! Sebabnya, aku bukan jenis orang yang nak simpan duit banyak-banyak, dan tengok saja angka dalam buku bank aku sambil senyum bahagia. Oh tidak, itu bukan aku. Aku nak rasa duit hasil titik peluh aku. Lagi pun aku menyimpan impian itu sejak di zaman sekolah lagi. Aku hanya nak rasa...kalau aku hidup lagi la time tu...kalau aku dijemput dulu, aku tinggalkan rumah tu pada kanda atau sesapa saja, yang berhak sebab aku dah pun pergi jumpa tuhan (malas nak fikir apa jadi dengan harta aku)



kanda - you nikan! kan abang dah kata, abang yang pergi dulu!!!



aku - yalah, abang pergi dulu bukan maiza, sebab Allah sayang abang jadi maiza kena mati kemudian sebab nak jaga abang sampai abang matikan???



kanda - ye tahu pun...adik kena jaga abang, kalau adik pegi dulu, sape nak jaga abang..



Sebenarnya perbualan ini biasa bagi kami, soal antara kami sape pergi dulu. Walau pada hakikatnya, tak mungkin kita boleh memilih bila kita akan mati tapi sebab nak sedapkan hati kanda aku selalu mengalah diakhirnya...



Alamak, dah lewat, aku kena balik sebab kanda dah tunggu kat rumah. Assalamualaikum!

1 comment:

Kaktiny said...

Bersabda Rasulullah:
Orang yang paling bijak di antara kamu adalah yang mengingati mati..

Kita diharamkan meminta kematian itu datang, tetapi sangat digalakkan mengingatkan kematian agar lebih meningkatkan iman dan takwa..

Ye benar.. rumah hang tu kita leh buat port lepak sambil study utk exam dan buat thesis.. yeeehaaaaa!!... hahaha...