Friday, January 29, 2010

Semalam buat pertama kali aku hadir satu mesyuarat non-stop dari jam 10.30 pagi hingga jam 5 petang. Tiada break dan sewaktu makan tengahari, ada pekerja yang meletakkan sekotak KFC di hadapan kami dan makanlah sambil bermesyuarat. Yang aku pelik sampai jam 2.30 masih tak ada tanda-tanda nak berhenti. Hai....diorang ni tak sembahyang ke? Bos aku pun nampaknya gelisah. Maklumlah kami berdua pertama kali hadir ke mesyuarat board client ini yang sebenarnya dalam proses pemulihan. Jadi semuanya kena di pantau, termasuk mesyuarat board setiap bulan, serta keputusan-keputusan yang mereka ambil dalam mesyuarat tersebut. Ini arahan HQ. Sapalah percaya organisasi sebesar ini, yang asetnya puluhan juta dengan anggota lebih 80,000 orang boleh jadi hampir2 insolven. Kami hampir-hampir mengambil alih dan membubarkan board yang dilantik, tapi...sebab menjaga integriti dan nama baik organisasi tersebut yang diterajui "orang-orang besar" serta rayuan "kepala paling besar" yang menaungi organisasi tersebut sehingga merendah diri berjumpa dengan CEO kami maka.........tiada pengambilalihan berlaku sebaliknya satu Jawatankuasa Pemulihan telah dibentuk. Salah satu tugas ialah memantau board meeting. Hati aku tertanya-tanya beginikah setiap bulan mesyuarat? Ke saja nak psiko aku dan bos aku? Supaya kami tak datang dah? Dek kerana kelam kabut berlari-lari nak keluar sebentar kerana hendak bersolat, aku jatuh tangga. Sakit habis satu badan. Sebaik aku sampai di bilik mesyuarat, bos aku pula keluar untuk bersolat, dan mesyuarat berjalan berterusan.......tanpa henti. kata bos aku, kita datang lainlah dialog diorang. Kata aku pulak, agaknya kalau kita takde dalam tu, kita jadi bahan kutukan tak? Bos aku senyum jelah....Sapa suka kalau ada pihak luar datang memerhatikan mesyuarat yang sebegitu P&C? hehehe...nasiblah...aku jalankan tugas dan diorang dah lama kaya dengan kedudukan mereka, sampai rugi pelaburan ratusan juta, duit siapa tu? Bukanlah duit diorang.....duit members. Itu yang kami nak jaga, bukan kebulur sangat nak attend meeting diorang. Aku pun tak hinginlah nak attend meeting yang tak peduli waktu solat nih.....badan aku pun masih sakit-sakit akibat jatuh tangga. Nasib tak de patah atau terseliuh.....syukurlah.

No comments: