Wednesday, June 22, 2011

Akhir cerita

Pada suatu hari bila aku pulang dari kerja, kubuka pintu dan masuk selangkah ke dalam rumah, perasaanku diterpa satu kenyamanan yang tak dapat aku katakan bagaimana. Hurm, bagaimana ya, seperti sesuatu yang lama telah tidak aku nikmati. Nyaman, tenang dan rasa selesa. Inikah hikmahnya??? Kepulangan yang merehatkan. Mengenang kembali apa yang berlaku beberapa hari yang lalu, aku memang sangat sedih tapi rupanya baru aku sedari, mungkin Allah sedang memakbulkan apa yang sering aku fikirkan....






Aku masih ingat perkara yang sama berlaku kepada aku kira-kira dua tahun yang lalu, 2007-2008. Aku telah berjaya melalui fasa itu dan siapa sangka aku berjaya score CGPA 3.8 kerananya. Itulah yang dikatakan hikmah. Allah mungkin sedang memudahkan laluan aku untuk ke peringkat seterusnya, jadi dilapangkan hidup aku. Puas juga aku memujuk hati ini dan cuba mencari hikmah yang tersembunyi. Pada ketika itu tidaklah aku nampak hikmah itu tetapi aku merasakan apa yang sedang berlaku lebih kepada ujian dan juga persiapan kepada aku. Kupujuk hati ini, belajarlah hidup sendiri, bagai orang yang tidak dikenang atau dihargai. Kerana mungkin, ya mungkin pada masa hadapan aku akan ditinggalkan juga, aku akan bersendirian juga akhirnya. Kalau umur panjanglah. Siapa tahu pengakhiran hidup kita??? Kan??? Jadi inilah namanya latihan bagi membiasakan diri. Satu demi satu orang yang aku sayang menjauh diri, berlalu pergi. Dan aku sudah boleh tersenyum bila memikirkannya. Tak apa, Allahkan ada. lagipun ramai lagi orang yang sayang aku dan "bakal" sayangkan aku di masa hadapan. Contohnya aku pun tak sangka nak kenal Tiny tahun 2007, masa umur aku 33 tahun lagitu, pertemuan yang Allah aturkan dan dia jadi kawan baik aku, kan.......Alahai apa nak kesah, mati nanti masuk dalam kubur sorang-sorang juga bukan??? Apa ada sesapa ke nak ikut kena kambus sama ???






Oklah, berbalik kepada cerita pengakhiran kehidupan ini ni aku nak catatkan di sini peristiwa ini. Actually it is so sweet, a pillow talk story mory. Resently my hubby always call me penghulu bidadari. Cik penghulu, o cik penghulu...Katanya tak kira dia tetap mahukan aku, penghulu bidadari syurga. Dia tak nak 70 bidadari yang diberi padanya. Nak aku sahaja!!! hahaha...itu kalau masuk syurga sayang.....






Kataku wanita seperti aku, hanya perlu taat perintah Allah iaitu solat, puasa, memelihara kehormatan diri dan taat perintah suami, confirm masuk syurga. Dan wanita yang solehah serta mendapat redha suaminya itu akan menjadi penghulu bidadari yang lebih cantik dari bidadari di syurga. Dan sudah tentulah tugas bidadari syurga itu ialah untuk melayan penghuni syurga. Jadi jangan perasanlah aku akan layan dia sorang jer.....(gurau manja) kandaku tarik muka...






So sayang kalau dah memang kita ni sama-sama masuk syurga, abang pasti ke abang hanya akan bersama seorang bidadari sahaja??? Kan ke di syurga itu keseronokan dapat dinikmati tanpa batasan malahan tiada rasa cemburu atau sakit hati. Come on lah , be realistic, kalau ada orang claim kat dunia ni di nak bersama sorang bidadari je di syurga kelak, kat syurga nanti agak-agak kalau dah 70 bidadari datang menawarkan khidmatnya, nak tolak ke??? helloooo...(aku bercakap nada bergurau tapi penuh berhikmah) sambil menggosok-gosok belakangnya...






Nak aku sorang jer konon.....hahaha...ini memang gurauan antara kami tapi bicaranya penuh rasa cinta. Sebab suasana pillow talk lah katakan....






Kataku lagi, tok sahlah nak cerita pasal syurga sebab di padang mahsyar nanti kita semua membawa diri masing-masing, tak de nak ingat cari sesape kat sana. Kita semua berjalan pelbagai gaya dan rupa menuju ke muka pengadilan untuk ditimbang dosa pahalanya. Ntah masuk syurga ke neraka pun tak tahu. Tapi tentulah semua orang nak masuk syurga, sebab tulah kena tingkatkan amalan walaupun perkara kecil tapi kalau dihimpun jadilah banyak....yang wajib ditinggal jangan sekali, yang sunat cubalah diperbanyakkan...aku bisikkan ke ketelinga kanda (ni namanya tazkirah sebelum tido).






So, sayang tak payah la kita argue pasal cinta sampai ke syurga sebab kat syurga kita ada banyak pilihan. Kok ye pun kita masuk sama-sama ke sana, tapi banyak pilihan bang....hahahah aku ketawa lagi dan kanda mula buat muka.






Katanya kalau macam ni it's like the ending is very "open". Sedangkan dia mengharapkan closing cerita yang pasti iaitu abang nak adik jugak kat syurga nanti! hahaha...Akhirnya nak pujuk kanda yang a litle bit emo (maklumlah bukan senang nak jaga old grown baby yang manja sorang ni) aku katakan, marilah tido bang, maiza akan layan abang je kat syurga nanti. Tapi kalau nak pegi syurga sama-sama kita kenalah tingkatkan AMALAN kita kat dunia ni bagi melayakkan kita ke sana......dosa kita pun banyak, tak terhingga, hari-hari ada dosa, harap-harap bila ditimbang nanti lebih beratlah pahala kita dan disambut kanda dengan Insyaallah......... hah baru boleh tido lena...(cerita tu tak abis kat sini je tau).






A few days later masa aku dating dengan ciktiny, bila aku story kat dia punya la akak tu gelak sakan, agaknya suara kami jer bergema kat situ...ahaha...






Dan pada hari yang sama masa aku jumpa kanda sebelah malamnya dia masih buat muka tak puas hati. Dik, abang nak adik saja tau! penghulu bidadariku..........Amen Ya Rabbalalamin, aku segera mengaminkan kata-katanya itu...






Sejak hari tu adakalanya kanda akan mengusik aku, penghulu..o penghulu tolong buat air, penghulu tolong garu!



1 comment:

Kaktiny said...

word NAK GARRRUUUU.. buat aku nk gelak ngekek ngekek.. hihihi..

penghulu.. dh siap proposal nya?.. hihihihihi..