Thursday, June 2, 2011

Hati yang kering atau redha?

Kebelakangan ini saya malas hendak update blog. Bukan apa, tak ada apa cerita yang menarik atau apa-apa catatan penting yang ingin dicoretkan buat tatapan diri sendiri. Kalau setakat nak cheerful myself, or to boost my energy, I prefer quote something in my facebook, sebab kat sana surely I will get responses/supports/againts or what so ever yang penting ada tempat la nak terapi diri dan berkomunikasi. Dulu blog ni sangat penting sebab ia umpama diari saya. Tapi recently saya rasa lagi baik kita talk to someone if we really feel bad or to shere our happiness. Maksudnya hidup ni kena juga bermasyarakat. Talking about community life, rasanya hidup saya makin jauh dengan komuniti sejak pindah kerja di sini. Satu, sebab kat sini macam kena isolated. Dua, I have to act more reserved (according to my boss). Iye ke? Tiga, tak banyak outstation tapi kerja banyak dan selalu balik lewat, dan Sabtu pun sometimes kena pergi pejabat sebab tak habis buat hari biasa. Lembab ke saya? hahaha....




Family? Kesian kat hubby.......masa kami communicate sangat terhad sebab balik rumah dah senja, maghrib. After solat saya sudah sibuk di dapur...after dinner saya sibuk mengurus kain baju. Weekend barulah saya buat kerja menyapu dan mengemop, mendobi dsb. Itu pun kalau tak penat. Tanya la sesapa pun, kalau boleh weekend kita tak nak buat apa pun sebab Monday to Friday dah penat sangat. Penat badan tak pe juga tapi penat otak...apa cerita.




Proposal untuk sambung belajar langsung tak disentuh. kanda pula resently macam moody sebab masalah kesihatan dia. So saya rasa macam unfair pula kalau sambung belajar time dia perlukan saya sangat-sangat. Lagi pun his respond macam negatif aje bila saya tanya dia tak kesah ke nanti saya sibuk dengan Phd saya...




Kat rumah macam biasa la meriah! Di rumah saya sekarang ada anak-anak, menantu-menantu, dan cucu-cucu tinggal bersama. Jadi rumah memang tak pernah sunyi, cuma saya jer yang kadang rasa terkilan, balik rumah dah penat sangat sometimes moody pun ada gak bila kat pejabat asyik dengar prong prang jer...tak sempat nak communicate dengan dorang lebih lagi cucu-cucu saya nan comel lote...What is life? Taksub sangat ke saya dengan kerja? Tapi kalau kerja saya tak siap, halal ke rezeki saya? Apa saya nak jawab dengan Allah tentang tanggungjawab saya yang tak sempurna ini. Dan walau pun tak banyak, gaji saya inilah yang menampung hutang rumah, kereta, kad kredit dan juga keperluan peribadi saya. Yang penting sekali ia merupakan bekal hari tua saya jika umur panjang....kalau tak ada pendapatan dan simpanan macamana dah tua besok. Kan??? Memang la saya ada suami......tapi ada jaminan ke kita boleh bergantung pada suami semata-mata? Saya serahkan pada Allah swt tentang perkara ini. Tapi yang penting hidup kena berusaha!




Masalah? biasa...........mana hidup tak de masalah. Tapi macamana kita menghadapinya .Style saya buat kering...Tak suka bagi respond kat problem melebih-lebih. I'll make sure I'll cry at the right place and at the right time too. No tears waste ok. Kalau nak nangis pun saya fikir wajar tak and started comparing other people's problems. Dan juga bandingkan dengan isu lain yang lagi besar macam what if saya mati esok? Amalan saya cukup tak? Dah ke saya berbaik dengan semua orang. Solat saya hari ni sempurna ke kelam kabut? Dan start membayangkan panasnya api neraka yang memang confirm saya tak nak masuk! Jadi saya akan start nangis, bukan pasal masalah hari ni tapi pasal ingat isu lain yang lebih penting!




Life is very short, kalau kita sendiri tak nak hargai hidup sendiri sape lagi? So instead of jadi orang yang hati kering...why not didik hati ini supaya redha dan bersyukur. Stop thingking of why me? Hei, your are so special! That is why you have been choosen! Got it?




Macam semalam bila saya berbual dengan staf saya, kami sama-sama ketawa bila fikir betapa pandangan orang tentang our department, macam pandang lekeh pun ada juga just because my boss....Tapi tak patut la look at us macam "%^&* " nak address pun tak reti la....saya kata lain kali if orang cakap apa-apa about aur department, tell them yang they should work here, then only they understand. They should appreciate about how special we are. Kami ni kuat dan tabah! Orang lain semua tak nak kerja kat sini and feel irritated bila sebut je nama department kami ni. Tapi kami telah berjaya melaluinya, so kami ni special! Kita adalah yang terpilih, macam saya yang dipilih kena tukar ke sini. Right?




Hahaha...camtu lah life....Saya suka apa yang Tiny quote tentang statement mak dia pasal masalah ni sat saja...dalam sebulan berapa hari sangat kita susah hati, berbanding kita berlapang hati......Allah swt memang maha pengasih dan penyayangkan. Banyak sungguh rahmatnya, ujian pulak sikit saja......Alhamdulillah sesungguhnya aku besyukur yang teramat padamu Ya Allah...dan redhailah kami semua Ya Allah.......

2 comments:

Kaktiny said...

Yang..
pasai tu la Allah takdirkan hang kat department tu.. utk bg motivasi kpd depa lain yg dah demotivated.. sebab hang kuat.. hang tau nak handle emotional intelligent compare tu yang lain2 tuh.. ganjaran pahala besaq tuh.. berjihad namanya.. jihad pertahankan nama baik dan tanggungjawab jabatan.. Allah bagi rezeki terpijak kat hang.. kan!.. (bila kita susah hati, itulah rezeki terpijak namanya, sbb time ni kita akan rasa sangat nak mengadap Allah dan luahkan segala beban.. see see see.. Allah tgh panggil hang utk duduk rapat dgn dia.. pasai tu dia bagi hang susah hati sikit.. tapi, pastinya tak lama pun, esok esok sure dia bagi hang senang dan bahagia semula.. itu pegangan dan keyakinan kita.. KAN!.

Seoga redha Allah bersama kita yang.. ameen.

PhD?.. takpa.. daftar ja.. and we move as the flow is.. lagipun bukan nk ligan apa2 po.. just nk tambah ilmu ja.. start pelan-pelan.. kalau rasa tak buleh, rehat sat.. tapi, life must move on.. same goes to study.. ye dak.. kehkehkeh..

Us.. need to find one day to lepaking!. (jom amik cuti 1 hari, kita drive pagi naik genting and lepak sampai petang nak??!!.. hihihihi).

Kak Long said...

Tiny - jom ambik cotiiiiiii