Friday, August 27, 2010

Ramadan ke 17

Hari ini ramadan ke 17, hari sambutan Nuzul Quran dan juga cuti umum bagi negeri Selangor. Keadaan di pusat bandar amatlah sesak, manusia berduyun-duyun membeli belah...memang aku agak kehairanan. Mungkin baru kali ini aku peka. Sejak dua setengah tahun bekerja di sini aku jarang menjengah tingkap dari tingkat 9 itu. apa peristiwa pun aku tak sedar... sales ke...piket ke...aku selalu terlepas peristiwa. Tahu-tahu manusia dan penuh berkerumun sekitar kawasan pejabat aku dan as usual jalan jam. Nasib baik aku tak naik kereta dah sekarang, maka sebahagian tekanan itu sudah berlalu. Lega.

********************************************

Bercerita tentang Ramadan tahun ini, aku banyak habiskan masa kat rumah dan juga mengikut kanda ke masjid. Kami belum pernah makan diluar bersama kecualilah jika ada urusan rasmi di mana kami wajib kena hadir atas nama tugas. Kanda juga sudah berpesan no baju raya. Tapi aku beli jugak sepasang buat baju basahan nak terperuk kat dapur. Beli ready made je yang murah-murah tu, sunat berbaju baru di pagi Syawalkan. Aku pun tak excited sangat nak beraya. Tapi Ramadan kali ini banyak hikmahnya untuk aku. Pertamanya aku diuji dengan ujian kecil yang dapat aku hadapi, walaupun hati ini sedikit terluka tapi tak mengapa...itu bukan hal besar yang perlu memberi efek dalam hidup aku. Ada setengah perkara kita kena think small, ada setengah perkara kita kena think big!! Aku juga semacam dapat kekuatan dan keyakinan bahawa aku tak perlu lagi risau, gusar dan takut apa-apa kerana aku percaya Allah itu ada sentiasa melihat dan memberi jalan kepadaku. Jalan yang aku sering minta di berikan iaitu jalan menuju cahaya keimanan dan ketakwaan. Meski pun aku tak dapat melakukannya dengan drastik tapi aku dah janji yang aku akan cuba, dan cuba dan cuba...at my level best every day. Hanya aku tartanya-tanya, bagaimanakah aku dapat membantu insan-insan yang menjadi sebahagian daripada kehidupanku agar kembali kepadaNya. Subahatkah aku jika membiarkan mereka terus dengan kelalaian semata-mata kerana aku takut hubungan kami kelak retak atau aku dibenci kerana cuba menasihati walaupun niat aku amat ikhlas kerana Allah s.w.t. Aku sebenarnya sudah agak bersedia,. Maksud aku aku tak kisah kalau diboikot sekali pun tetapi aku mesti memikirkan semasak-masaknya. Ya, aku sudah tidak takut dan gusar lagi. Hanya menunggu masa yang sesuai......Ya Allah, berikan aku petunjukmu agar dapat aku leraikan simpulan dalam hatiku, agar aku dapat berlapang dada dan Ya Allah bawalah mereka yang aku sayang kembali ke jalanMu Ya Allah....Permintaan aku yang sedikit ini Kau makbulkanlah Ya Allah.........Kerana hanya kepadaMu tempat aku meminta dan berserah.....AMIN YA RABBAL ALAMIN...

No comments: