Tuesday, April 13, 2010

Poligami-janda-ibu tunggal

Apasal dengan tajuk aku ni? Bagi aku tajuk tiga serangkai ni sangat sinonim dengan cerita buah mulut orang, sangat sinonim dengan stigma negatif masyarakat. Sangat suka orang gunakan sebagai perumpamaan, jadi bahan jenaka kadangkala, sindiran sinis dan macam-macam.

Tak kena batang hidung sendiri boleh cakapla. Kutuk orang sanggup bermadu, ambil laki orang. Or kutuk orang yang gamak duakan or tiga empatkan bini....Kutuk janda sinonim dengan perangai dia yang tak elok semata. Ibu tunggal kerjanya tak ada lain, nak goda laki orang...sekarang lagi hebat bujang muda pula jadi sasaran. Dan aku yakin manusia hamba Allah yang suka buat ulasan dan melapor kalahkan karam singh walia ni kan....dia tak kena lagi....belum kena batang hidung dia. Tambah-tambah wanita bahagia seantero dunia....hidup sempurna (konon), lagi ringan mulut cakap topik gini, ulas hidup orang lain. Cuba la bayangkan tiba-tiba keluarga bahagia awak tu dilanda musibah.....tup tup esok laki awak mati, menjandalah kau......tak pun tetiba berubah hati pasang perempuan lain...bermadulah kau....Ada sape-sape boleh jamin hidup ini indah sepanjang masa? Berani jamin??? Doa, ya kita doakan yang baik-baik tentang hidup kita. kita bangga dan syukur kita bahagia. Tapi kita bercakap hal orang lain juga.....janganlah...jangan buat macam tu. kalau dah takdir dia berpoligami, nasib dia tak baik laki mati atau kena cerai....terpaksa jadi ibu tunggal, itu bahagian dia, uJian dia. Jangan sekali-kali nak mengkritik hidup orang tak pasal-pasal, jaga keluarga sendiri dan doakan yang baik-baik untuk orang lain. Tanyalah mana-mana wanita, ada sesiapa nak berpoligami, menjanda or jadi ibu tunggal. Takkan ada yang jawab nak......Kita semua nak bahagia dan hidup sempurna. tapi ujian setiap orang tak sama. Ingat tu. Kepada masyarakat diluar sana, jangan aniayai wanita.

p/s : Saya tak anti poligami, tapi saya tak setuju kerana yang kedua awak tinggalkan yang pertama. Sangat tak setuju. Maaf tak dapat hadir majlis resepsi awak! Protes.

1 comment:

Kaktiny said...

betul betul betul.. setuju..

tarikh 'tu' kita pi lepak spa nak..
relax otak ngan rehatkan tubuh badan nih..
hehehehe...

- bila nk gi swimming nih?.. berat aku dh nk mensasar ke angka 'lama' dh nih.. mengerikaaann.. huhuhu..