Monday, March 22, 2010

Kahwin Lagi

Semalam aku dapat cerita sahabat aku seorang ini sudah kahwin satu lagi (berpoligamilah!). Tapi berita itu taklah mengejutkan aku, nak kesian kat bini dia pun tak jugak, nak marah kat sahabat aku sorang nih pasal tambah bini pun tak jugak....I just can say, itulah takdir dia......jodoh dia. Dalam hati aku rasa dia memang patut kahwin lagi pasal aku kesian! Tapi harap2 dia adillah....kalau tak nanti sia-sia je beramal soleh, tak adil dalam berpoligami, tak selesai urusan dunia, tak lepas pintu syurga! Jam 7.00 petang masa otw balik kerja akupun telefon la sorang lagi sahabat aku, mentioning the story...bukan nak ngumpat ok, just to tell the latest perkembangan of our another friend....hehehe. Tau ape kawan aku kate? Hari ni semua cerita yang dia dengar is about orang kawen satu lagi hik hik hik.....Anak sultan tu kawen satu lagi, orang besar polis tu kawen satu lagi...hahaha...tak pelah jodoh deme dapat kawen lagi...Aku kata kat kawan aku, now the story of kawen satu lagi should be accepted as part of our life becos.....satu hari nanti kita mungkin akan terjerumus, ada sapa boleh deny or predict about their future??? La la la la.....So kawan aku ni pun reply....aku ni mungkin la kot, macam hang laki hang takkan nak cari lain dah dapat bini muda macam hang....lagi pun....dot...dot...dot....hahaha....maleh nak cerita sebab panjang sangat syarahan dia (lawyer kalau bercakap kat luar court lagi dashat...segala istilah dan perumpamaan keluar oooo... Tapi aku suka dengan rumusan terakhir sahabat aku ni.....Cewah....ni aku quote pakai ayat akulah okeh.
"Kadang-kadang Allah hantar ujian kat kita, kerana Dia kasihankan kita. Cuba muhasabah diri, dalam keadaan senang lenang dan berseronok serta bergembira berapa panjang doa kita lepas solat? Berapa muka surat kita mengaji? Ada dak kita bangun tahajut tiap-tiap malam? Ingat balik masa-masa kita susah...sedih....kecewa....Panjang tak doa kita? Rajin tak kita mengaji? Rajin tak bangun tahajut tengah malam? Cuba renung balik diri saudara-saudari, tuan-tuan, puan-puan, dato'-dato', datin-datin (ikut protokol yang ada gelaran kena sebut dulu ok, tapi ni bukan draf ucapan menteri atau ceo aku, jadi suka hati aku nak address sapa dulu). Betul tak kita time susah ibadah lebih???? (ni tuju soalan kat diri aku sebenarnya) Jadi Allah kesian kat kita, amalan kita kurang, buat yang wajib-wajib sahaja, yang sunat jauh benar, duniawi jugak yang dikejar. Sibuk nak jaga hati laki, hati bos, hati kawan...sibuk nak gembirakan diri sendiri dan mencapai tahap kejayaan duniawi, hingga kita yang mengaku beriman ini (masuk lif tekan sendiri) tapi sebenarnya sangat kurang mendampingiNya, amalan kita sangat kurang jadi Allah hantarlah ujian yang sepadan dengan kemampuan kita.....pasal dia tau kalau nak bagi kita pahala lebih kena hantar ujian, supaya kita pun beramal lebih lepastu....."
Lagi pun sayang....hidupkan macam roda (ini aku tambah). Rasanya macam aku nikan dah merasa putaran roda di bawah...di atas dan di bawah....sekarang di atas...ni tengah dok stanby apa plak nak jadi lepas ni....Masa kat bawah tu tok sah ceritalah betapa hidup aku puas dilanyak penyek menyek....bukan sekali beb berkali-kali, tapi kan dunia ni segalanya dijadikan ada pasangannya, ada lelaki ada perempuan, ada sayang ada benci, ada bahagia ada derita, ada senang ada susah, ada baik ada buruk.....so??? That is life, hadapilah segala ujian kesusahan itu dengan tabah.......tapi harus diingat ujian senang itu lebih dashat sebenarnya, tak percaya tanyalah aku!!! Tanya orang lain pun boleh jugak kalau ada yang kalian kenal....kalau tidak idaknyer anak-anak sultan kome tu kawen lagi satu, permaisurinya cantik bagai bidadari......dan pak polisi itu kawen satu lagi.....pangkatnya sudah besar kok.....dan aku...haishhhh....jauhkanlah ujian-ujian yang bisa menggugat keimananku......dalam apa juga, ujian senang lagi susah.....

5 comments:

Kaktiny said...

waaa waaaa waaaaa....

dot dot dot dot... takpelah, dh cerita panjang dh pun... kehkehkeh...

jom pi swimming... tgk wayang or pi SPA.. lama tak beriadah...

eh eh.. jom pi recharge... nak tambah ibadah!!!... huhuhu...

Mak Su said...

membacanya..... tak tahu nak komen apa....

lupekanje said...

kira yg italic ni rumusan dari kawan kak long tu lah ye....hmmm...sungguh dan memang menarik...
benar belaka.

Ujian tidak akan berhenti melanda setiap insan yang bernyawa. Kita perlu hadapi dan lalui kerana pada yg menyedari, dalam setiap ujian itu terkandung rahmat yang tidak ternilai buat kita.

Harungi dengan akal yg waras...panduan kita utk harungi dgn jayanya adalah Al Quran dan sunnah rasulNya....kisah teladan para rasul dan nabi, para sahabat dan soliful soleh memberikan kekuatan dan ketabahan agar kita tidak akan terpengaruh dengan bisikan syaitan dan hawa nafsu ketika kita di uji.

Beberapa perkara yang kita kena selalu ingat apakala ujian menimpa kita...antaranya...

apakah tujuan kita dihidupkan?
Berapa lamakah kita akan memiliki nyawa ini?

Kita khalifah Allah di mukabumi ini...kita bermusafir di dunia ini...akan tiba harinya, kita sampai ke penghujung nyawa di dunia ini.. Kita mencari bekal utk ke 'sana'...

Ujian dan nikmat Allah, adalah wasilah kita untuk mengumpulkan bekal. Jgn kita tersilap, mengumpul bebanan pula.

Moga Allah berikan kita semua kekuatan, kesabaran, ketenangan, ketabahan dalam menghadapi walo apa jua ujian yg mendatang.

@xiM said...

hai kak long..:)

Kak Long said...

Tiny : jomla....badan aku need rest

Maksu : sudi baca pun dah cukup baik

Acik : ni komen boleh buat satu entry nih...anyway...tengkiu

Axim : TQ datang jengah....