Wednesday, March 24, 2010

Tentang Cinta Aku

You tau tak I ni king scout......campak la kat mana pun I boleh hidup.

I tak sanggup nak sakiti binatang....pengakap kan sayang binatang. Sebab tu I tak berani sembelih ayam. Lagi pun kalau I yang sembelih, confirm I tak makan ayam tu.....

I nikan orang baik-baik, kan pengakap kena berbuat baik setiap masa dan menolong orang.

I tak heranlah....I boleh berdikari, I have been trained as a king scout

Apa you ingat I tak tau masak ke? I ni dah biasa tau masak...masak dalam hutan dalam serba kekurangan pun I boleh....I dah dilatih as a king scout! Masak nasik dalam tanah...dalam batang buluh, inikan pulak dalam periuk letrik!


Lauk pauk ni rasanya ....memang macam lauk camping pengakap hehehe...tapi aku bertambah 2 pinggan!!! maklumlah dah lembik kene kerjakan dek Richard Gere kat opis, sesekali balik rumah matahari dah tenggelam, kanda buat surprise lagilah melimpah ruah kasih sayang aku.......


I memang pentingkan punctuality! Disiplin.....sebab I ni king scout.....
Mana checklist you? Apsal you selalu lupa....I cannot accept benda penting pun you lupa, I cannot accept lupa lupa ni tau tak........


You tau tak kenapa I boleh berjaya, sebab I ni dah dilatih sejak kecik lagi...I ni pengakap....pengakap yang tertinggi dalam hierarki pengakap tau tak.........you ingat senang ke nak capai level king scout!

dan banyak lagilah.................


Ngeh...ngeh...ngeh...aku dialog-dialong cengini memang dah hafal...khatam seluruh juzuk. Itu baru hal kepengakapan, belum lagi dia dok dialog dengan aku dia state runner....lah, state football player....lah....head boy of the school...lah, belum lagi masuk hal pekerjaan dia....last-last sekali aku akan kata oklah, oklah...apa-apa pun I love youlah! tak koser.....(ayat pemati kata)

Tapi dalam satu perkara dia akan mengalah dengan aku....I ni budak B+ jerrr, you budak A+, you memang budak pandai (itu jela pun yang dia mengalah).....I tak pandai tapi.....(ni yang aku tak tahan) budak pandai macam you cannot be a leader, pasal you ulat buku. I tak jadi best student kat sekolah, tapi I head boy, I runner and football player...I king scout. Budak pandai mana ada time sebab sibuk baca buku jer....anyway, walaupun I bukan scorer....but I'm the most popular, ramai peminat.... (cissssssssss.....) Cuba you kaji balik berapa ramai top leader yang best student or scorer???? Sebab tu budak B+ yang banyak jadi leader, budak pandai macam you all cuma boleh jadi follower, to served budak B+ macam I dalam organisasi...??? ngeh...ngeh...ngeh.....hampeh.....

Sebenarnya aku dengar pasal benda ni (king scout) bertahun-tahun dah....dialog sepanjang zaman kanda kesayangan aku. Surprise masak untuk aku pun, lauk ala pengakap.....rase....hm...memang sebijik lauk camping....tapi kan yang aku sayang tu bukanlah pasal lauk tu, but keikhlasan.....tu pasal aku cinta dia. Pasal dia selalu puji diri sendiri that he is a king scout.....actually walaupun tak larat dengar dah...... tapi aku bangga, why he can be so independent, so responsible, so punctual so kind and so helpful. I believed that values come from kepengakapan itu, and that has helped him a lot in his career development, up to this level. Belum lagi all the dugaan dan ujian yang didatangkan secara pakej silih berganti, sehinggalah Allah temukan kami. As I always said, he is a gift from Allah, and he replied the same about me. Inilah tentang cinta aku.....tak caya tengoklah






Benar, aku yang kali pertama melihat sijil ini akhirnya memahami inilah sebabnya kanda sangat appreciate dan menghayati kepengakapannya. Walaupun ini hanya pencapaian dunia tapi, still aku bangga dengan kanda...tetibe jer aku menyanyi-nyanyi lagu ni...


"taat pada perintah tuhan, raja dan negara...membantu tiap masa, patuh undang-undangnya...kami ahli pengakap muda...buat sehabis baik!!!" (ini lagu pengakap yang aku belajar masa masuk pengakap form 1 kat sekolah dulu)

Aku sayang kanda, he is a great gift....thanks Allah!

2 comments:

Kaktiny said...

ye ye ye.. aku pun dh dengar sendiri dengan telinga aku dan mata aku sendiri memerhati bagaimana he is so proud of being 'the king scout'.. (mmg he deserve to feel that way)..

tapi.. aku tak penah rasa lagi la lauk camping dia tuh.. walaupun aku tau, itu menu special dia bila ko letih lembik tak larat turun dapur.. hiihi...

dan.. ye ye.. aku pun kena 'gelaran' A+ and follower tu daripada kanda ko..
oklah.. laki aku pun kategori gred B+ and agreed that they are born to be a leader... I'm fine as follower.. kehkehkeh.. and I am happy with it.. hihihi..

and... aku pun tetiba nyanyi lagu pengakap muda tuh... kehkehkeh...

Kak Long said...

Tiny : Budak A+ boleh perform dengan baik and been used as a tools for the leader to achieved their objectives....tapi bukanlah bermakna budak A+ tak boleh jadi leader....masa jer belum sampai...tunggu...